Ertebrekers - Gie en Ik

07:36 Mejuffrouw L. 0 Comments

Ik ben gepakt. Als in emotioneel. Drie keer heb ik hem nu al afgespeeld, na elkaar: Otel, de debuutplaat van Ertebrekers. U kent Flip Kowlier. U kent Peter Lesage (of toch die grote kale uit Wat Als). Misschien kent u, in tegenstelling tot mezelf, zelfs Jeffrey Bearelle ook. Met zijn drieën vormen ze Ertebrekers, de nieuwste West-Vlaamse soul- slash hiphop- slash (ik wil er van af zijn) r&b-formatie.

Ik was al behoorlijk gecharmeerd door hun eerste single De Zji, maar vandaag ben ik echt als een blok voor het totaalpakket gevallen. Voor de smeuïge deuntjes, voor de heerlijke huis-, tuin- en keukenpoëzie (ge weet wel, van het soort dat binnenkomt als een mokerslag) en voor de crèmerige Vlaams-Californische artwork en dito bandnaam. Het doet mij serieus verlangen naar de zomer in mijnen hof, naar plastieken zonnebrillen en leegaarden in 't stad. 

En verdorie, op een dag als deze, waarop ik het mij ontzie om vliegtuigen te moeten nemen en om krantensites open te klikken, zijn Flip Kowlier's West-Vlaamse wijsheden ook nog eens griezelig actueel.

Uit Gie en Ik:


breekt der ut
kerel ik smeek et u
die lange kloagzang
die monologen
dam widr constant werdn bedrogen
tzal olmoal wel n twa van zin ti doa nie van
en ge meugt u mening èn ik kom ik doar niet an

ge moe zo kwoad nie zin
steekt er jun tid nie in
de vijand is denkbeeldig
ge kun em overwinn’n

kikt in uzelven, wa daje begoan èt
ge moe nie twifln
ge weet ge kun et
tzin nie de banken
ti nie de stoat
niet de justitie
jun advocoat
de maatskapie niet
et apparoat
de bourgoisie niet
et kalifaat

kom van die fora
en kom na butn
rustig asem’n
een poar minut’n

West-Vlaanderen, wereldprovincie. Dat ze maar naar hier komen in plaats van naar Syrië te gaan. Pies en lof en chicons in espe voor iedereen, en ik meen het.

Misschien Ook Leuk

0 reacties: