Veggie en snel: 9 recepten voor u getest

08:44 Mejuffrouw L. 0 Comments

Sinds ik groot ben en mijn eigen potje mag koken, scroll ik geregeld receptensites af op zoek naar inspiratie voor het avondeten. Ik selecteer daarbij steevast de zoekoptie 'Korte bereidingstijd', want naast koken moet ik ook nog rennen, vliegen, duiken, vallen, opstaan, naar de fotografieles gaan, een huis verbouwen, drie keer per week sporten en weer doorgaan.

Doorgaans hanteer ik daarom een aantal criteria bij het zoeken naar recepten in het algemeen, en naar vegetarische recepten in het bijzonder:

  • Maximum 4 groenten om te snijden
  • Maximum 20 minuten hakken/snijden/kuisen
  • Maximum 40 minuten prutteltijd, zij het in een pot of in de oven

Nu, een dik jaar na mijn exit uit het ouderlijke nest, zijn we een stuk of 60 Meatfree Mondays en één Dagen Zonder Vlees deelname verder. En dat heeft een stapeltje van 9 vegetarische recepten opgeleverd die perfect aan bovenstaande criteria voldoen én die ook nog eens zot lekker zijn.

Ik vond dat ik u die niet moest onthouden.

  1. Spirelli met courgette en venkel
    Voor als ge zin hebt in romige pasta. Met venkel voor de frisheid, zongedroogde tomaatjes voor de umami, en courgette omdat ge altijd vergeet hoe lekker ge dat vindt.
  2. Exotisch stoofpotje met tofu
    Met mijn favoriete Oosterse trio: pinda, soja en kokos. Bespaar u het gevecht met een volledige verse bloemkool en gebruik diepvriesbloemkool. Ik heb hier zelf nog nooit banaan bij durven doen, maar laat mij zeker weten hoe het was als gij een minder grote pussy zijt.
    Extra tip van het huis: voor wokrecepten met tofu in het algemeen zou ik u deze blokjes van AH aanraden, al gekruid en gemarineerd en alles. 
  3. Gratin van prei en zoete aardappel
    Ik was aanvankelijk wat sceptisch bij het lezen van dit recept, but boy have I been wrong. De variant op bechamelsaus is goddelijk in combinatie met de prei en de zoete aardappel. Vergeet ook zeker de oesterzwammen niet, want ze maken het gerecht wel degelijk áf. 
  4. De beste veggieburger ooit
    Technisch gezien voldoet deze niet aan de tijdscriteria, maar als je ze in bulk maakt en invriest (eerst plat leggen op een bord, daarna kun je ze bevroren in diepvrieszakjes stapelen) voorzien ze u op een drukke weekdag in no time van avondeten. Hou u zeker niet in met de koriander! Bak ze in de pan met een sneetje smeltkaas (cheddar) er op en combineer met tomaat, sla en ketchup op een afgebakken meergranenbroodje. Ik heb nauwelijks woorden voor hoe zot ik daar van ben.
  5. Wok met noodles en tofu
    Naar eigen recept dat volgt, ik beloof het u. 15 minuten totale bereidingstijd max, dat beloof ik u ook. Meest efficiënte huisbereide maaltijd ooit.
  6. Salade met spinazie en bataat
    Ik heb het ook moeten googlen, maar bij Hellofresh noemen ze zoete aardappel dus 'bataat'. Als je een account hebt op hun site kun je het recept bekijken. Als dat niet zo is, help mij onthouden dat ik het hier eens op zwier. En vreest niet: dit is een salade die u wel degelijk gaat vullen, daar zorgen die dekselse bataten wel voor.
  7. Risotto van parelgerst met pecorino en groenten
    Nog eentje van Hellofresh, same story. Ik heb een zeer sterk vermoeden dat ge die parelgerst gewoon door risottorijst moogt vervangen en dat daar geen haan naar zal kraaien.
  8. Mellanzana alla parmigiana
    Disclaimer: onder de Italiaanse zon is dit gerecht sowieso lekkerder, einde discussie. Maar tot de tijd dat ge die B&B in Toscane opgericht hebt, is het onder de Vlaamse wolken toch ook wel altijd verdomd smullen van deze klassieker. Schaf u een blik tomatenstukjes aan en kijk niet meer om terwijl ge uw tomatensaus (bijvoorbeeld volgens dit recept) laat pruttelen. Jamie grillt de aubergines maar bakken in een klets olijfolie gaat een beetje sneller en ik smaak het verschil nauwelijks. Bouw uw schotel lasagnegewijs op (tomatensaus, aubergine, parmezaan, repeat) en werk de bovenkant af met plakjes mozzarella. Serveer met afbakciabatta. 
  9. Salade met feta, avocado, amandelen en geroosterde kikkererwten
    Voor de geroosterde kikkererwten moet ge hier zijn. Voor de rest geef ik u de ingrediënten en dan is het aan u om ze gewoon te mengen en het een slaatje te noemen, akkoord? Gemengde sla, kerstomaatjes, verkruimelde feta, sneetjes avocado, geroosterde amandelnoten, olijfolie, balsamicoazijn, peper, zout. En een homp stokbrood om van een volwaardige maaltijd te spreken.

Misschien Ook Leuk

0 reacties: